I flera år har ryktet cirkulerat om den ”Livsmedelsstrategi” som Annie Lööf skickligt kläckte som politisk idé strax före Alliansens valförlust. Och det skapade en svår huvudvärk hos nuvarande regering. Turbulensen i den europeiska politiken med Brexit gjorde inte saken bättre då svensk jordbrukspolitik är den starkaste kopplingen till Europeiska Unionens politik, det som kallas CAP. Man kunde se hur politikens aktiviteter via olika ”kommunikationsgrupper”, där även Familjejordbrukarna deltagit, sakta minskade på aktiviteterna för att under hösten varit helt inaktiva. Att något skulle ske var dock klart och i januari kom då det efterlängtade beskedet. En överenskommelse om Livsmedelsstrategin presenterades 16 januari på Regeringskansliets webbsida.
Citat från
Regeringskansliets websida:
”Regler och villkor
Målet för det strategiska området Regler och villkor ska vara att
utformningen av regler och villkor ska stödja målet om en konkurrenskraftig och
hållbar livsmedelskedja där produktionen ökar. Detta genom ändamålsenliga
skatter och avgifter, regelförenklingar, administ-rativa lättnader och andra
åtgärder för att stärka konkurrenskraften och lönsamheten.
Konsument och marknad
Målet för det strategiska området Konsument och marknad ska vara att
konsumenterna ska ha ett högt förtroende för livsmedlen och kunna göra medvetna
och hållbara val, exempelvis av närproducerat och ekologiskt. Marknaden för
livsmedel ska kännetecknas av en väl fungerande konkurrens. Den svenska
livsmedels-exporten ska ges förutsättningar att öka för att möta efterfrågan på
relevanta marknader.
Kunskap och innovation
Målet för det strategiska området kunskap och innovation ska vara att
stödja kunskaps- och innovationssystemet för att bidra till ökad produktivitet
och innovation i livsmedelskedjan samt hållbar produktion och konsumtion av
livsmedel.”
Slut citat.
Själva Livsmedelsstrategin som presenteras som proposition
till Riksdagen innehåller mer text. Men den omedelbara effekten blir att detta
är inget nytt. En kort sammanfattning av 1967 års jordbrukspolitiska beslut,
som i sin tur grundades på 1947 års jordbrukspolitiska beslut, beskrivs i
mitten av 1970-talet av fil dr. Lennart Ohlsson i nedan:
”1967 års jordbrukspolitik
1967 års jordbrukspolitiska beslut innebar att inkomstmålet
försvann som primärt mål. I stället tycks produktionsmålet ha fått ökad vikt.
Produktionsmålet preciserades till att självförsörjningsgraden i landet skulle
uppgå till 80 procent vid 1970-talets slut. Denna nivå användes för kalkyler
över hur stor jordbruksarealen då behövde vara. Slutsatsen blev att arealen
måste skäras ner betydligt. Bortsett från dessa förändringar är målstrukturens
utveckling oklar. Det är således inte helt klart om produktionsmålets ökade vikt
skall tolkas så att detta mål blev primärt. Inte heller kan det avgöras om
inkomstmålet blev ett underordnat mål i målhierarkin och i så fall på vilken
nivå.” Slut citat.
Observera att i texten om 1967 års jordbrukspolitiska beslut
betonas att man tretton år senare skall ha nått det mål som beslutet var tänkt
att nå. Hur tänker man då i Livsmedelsstrategin?
Citat: ”Strategin ska ses som en plattform utifrån vilken livsmedelspolitiken
ska utformas fram till 2030 och anger förutsättningarna för det fortsatta
långsiktiga arbetet för en konkurrenskraftig livsmedelskedja.” Slut citat.
Förändringarna från 1967 års jordbrukspolitiska beslut är
minimala. Därför måste man kanske se hur man ser på det framtida CAP på andra
ställen inom EU.
Irländaren och ekonomen Alan Matthews diskuterar olika
framtidsalternativ den 13 februari -17.
Fem olika alternativ.
Ett: Fortsätta som idag.
Två: Ingen politik, full ”frihet”.
Tre: Program med underförstådd förändring från gårdsstöd
till landsbygdsutveckling, innovations och riskhantering.
Fyra: Bygga på arealbaserade stöd för ytterligare ekonomisk
och miljömässiga fördelar på ett enklare sätt, möjligen med medfinansiering
från pelare ett med skarpare användning av teknik och perfektionism.
Fem: Fokus på mindre jordbruksenheter, obligatoriska stöd
via CAP, ”miljövänliga jordbruk” och lokala livsmedel.
Kommissionär Hogans närmaste medarbetare Falkenberg lanserade
en CAP- modell enligt modell fem för någon månad sedan, men enligt Alan
Matthews verkar Hogan sikta in sig på alternativ fyra. En modell liknande den
svenska Livsmedelsstrategin. Med en skillnad. Hogan betonar det sociala
innehållet, människans funktion, vilket inte märks i den svenska Livsmedelsstrategin.
Något som vi troligen kommer att återkomma till.
Sett ur ett perspektiv från effekterna av 1967 års
jordbrukspolitiska beslut och hur det fungerade fram till 1980 så var
spekulationerna i 1967 års beslut helt fel. Allt vändes upp och ner när den
internationella jordbrukskrisen uppstod de första åren på 1970-talet. Den
import som var tanken att fylla gapet mellan den snabbt fallande svenska
produktionen av livsmedel gick inte att åstadkomma utan kraftiga prishöjningar.
Protesterna blev högljudda i Sverige. Import av mejerivaror var nästan enbart
möjligt från Finland. Precis som idag.
Politikerna inom EG tog chansen och skapade den politiska
ram som vi känner som CAP. USA, som styrt europeisk jordbrukspolitik sedan 1945,
såg den europeiska politiken som ett handelshinder och drog EG inför GATT/WTO i
en handelskonflikt som varade i nästan tjugo år och som brukar kallas
”Sojakriget”. Något som är nästan helt okänt i svensk jordbrukspolitisk debatt.
Resultatet av denna konflikt, som upphörde 1990 med seger för USA, är grunden
till dagens CAP med sina gårdsstöd.
Historiens vingslag är ibland märkliga. En kedja av
händelser och politiska beslut som sträcker över nästan ett sekel. Fram till
den aktuella presentationen av Livsmedelsstrategin. Men den eviga frågan är:
Var är människan i spelet om jordbruket?
Thomas Gunnarson
Sekreterare i Familjejordbrukarnas Riksförbund
Varianten i ATL:
http://www.atl.nu/debatt/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar